tiskalniku prijazno - izvoz v MS Word

KATALOG STROKOVNIH ZNANJ IN SPRETNOSTI



Status: Objavljen 28.01.2019 , Ur.l. 604-8/2012/87
Predhodniki:
- Romski pomočnik/romska pomočnica 1460.006.5.1

1. Ime in koda kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

Romski pomočnik/romska pomočnica 0511057011

Klasius-P16

Splošne izobraževalne aktivnosti/izidi (0011)

Klasius-SRV

Peta raven: Izidi, certifikatni sistem NPK (25000)

Raven kvalifikacije

SOK 5, EOK 4

2. Potrebna strokovna znanja in spretnosti in posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo

2.1 STROKOVNA ZNANJA IN SPRETNOSTI

Glej poklicni standard Romski pomočnik/romska pomočnica: 05110570 in točko 11 tega kataloga.

2.2. POSEBNI POGOJI, KI JIH MORA IZPOLNJEVATI OSEBA, KI ŽELI PRIDOBITI POKLICNO KVALIFIKACIJO

  • Najmanj dokončana osnovna šola in 6 mesečne izkušnje pri delu s pripadniki romske skupnosti in
  • dokazilo o znanju slovenskega jezika, ki ga kandidat/ka dokazuje s spričevalom slovenske osnovne šole ali z opravljenim izpitom iz znanja slovenščine na osnovni ravni in
  • dokazilo o znanju romskega jezika/dialekta, ki ga kandidat/ka dokazuje z izjavo/ referenčnim pismom organizacij, društev ipd.



3. Povezanost s programi za pridobitev izobrazbe

4. Načini preverjanja strokovnih znanj in spretnosti

4.1. POTRJEVANJE

V postopku svetovanja kandidat pripravi osebno zbirno mapo, ki jo komisija ovrednoti, in če je kandidat v njej predložil verodostojna, veljavna in ustrezna dokazila o znanjih, spretnostih in kompetencah iz poklicnega standarda, lahko komisija:

  • prizna vsebine poklicnega standarda v celoti,
  • prizna vsebine poklicnega standarda delno in določi tista znanja, spretnosti in kompetence, ki jih bo preverjala,
  • ne prizna nobene vsebine poklicnega standarda, ker kandidat ne dokazuje nobenih znanj, spretnosti in kompetenc iz poklicnega standarda, in bo preverjala smiselno celotni poklicni standard.

4.2. NAČIN PREVERJANJA

  • Praktično preverjanje in zagovor

5. Merila preverjanja

Merila ocenjevanja sestavin procesa dela

 

Področje ocenjevanja

Merila ocenjevanja

Delež (%)

Načrtovanje in priprava naloge

opredelitev namena aktivnosti/naloge in ustreznost priprave (izbor metod in pripomočkov ipd.)

10

Izvedba

 

komunikacijske sposobnosti (verbalne, neverbalne), funkcionalna pismenost

60

upoštevanje vrednot sožitja in multikulturnosti pri vključevanju Romov

ustreznost izvedbe aktivnosti/naloge

samostojnost pri delu

Ustni zagovor

refleksija ter strokovna utemeljitev opravljene aktivnosti/naloge

30

nastop kandidata: odnos do dela, komunikacija

 

Izločilna merila

Ni izločilnih meril.

6. Poklic oziroma sklopi zadolžitev v okviru poklica, ki jih je mogoče opravljati po pridobljeni poklicni kvalifikaciji in koda

7. Raven zahtevnosti dela

(V)

8. Prilagoditve za osebe s posebnimi potrebami

Uporabljajo se prilagoditve:

  • podaljšanje časa opravljanja storitve
  • prilagoditev prostora in opreme
  • opravljanje izpita s pomočnikovo pomočjo
  • prilagoditev oblike izpitnega gradiva
  • prilagoditev ocenjevanja

Podrobnejši opis prilagoditev je naveden v Pravilniku o načinu izvajanja mature za kandidate s posebnimi potrebami (Uradni list RS, št. 82/14 s spremembami).




9. Materialni in kadrovski pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci postopkov za ugotavljanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij

  • Materialni pogoji 9.1. MATERIALNI POGOJI

    Izvajalci postopkov ugotavljanja in preverjanja poklicnih kvalifikacij morajo zagotavljati informiranje in svetovanje kandidatom z usposobljenim svetovalcem.
    • Igralnica z didaktičnimi sredstvi: igrače, knjige, pripomočki za likovno vzgojo, glasbeni instrumenti, odpadni materiali, pisala, papir, izdelki otrok ipd.
    • Učilnica z didaktičnimi sredstvi: mize, stoli, tabla, učila, SSKJ, Atlas.
    • Gradivo z elementi romske kulture (npr. članki, revije, slikanice, slike, napisi v romskem jeziku/dialektu, avdioposnetki …).
    • Informacijsko komunikacijska tehnologija (računalnik, avdiovizualni predvajalnik idr.).






  • Kadrovski pogoji 9.2. KADROVSKI POGOJI

    Licenco za člana komisije za preverjanje in potrjevanje NPK lahko pridobi, kdor izpolnjuje pogoje, predpisane z zakonom, ki ureja Nacionalne poklicne kvalifikacije.

    Komisijo sestavljajo trije člani, od katerih ima:
    • en član komisije najmanj izobrazbo ravni SOK 7 in 5 let delovnih izkušenj v vzgojno izobraževalnem procesu, od tega 2 leti z integracijo Romov in
    • en član komisije najmanj izobrazbo ravni SOK 5 in 5 let delovnih izkušenj v vzgojno-izobraževalnem procesu, od tega 3 leta z integracijo Romov in znanjem romskega jezika/dialekta in
    • tretji član mora izpolnjevati merila, navedena v prvi ali drugi alineji.



10. Časovna veljavnost izdanih certifikatov

Ni časovne omejitve.

11. Standardi strokovnih znanj in spretnosti

Ključna dela Znanja in spretnosti Naloge za preverjanje
sodeluje pri delu z otroki v vrtcu
  • komunicira v slovenskem in romskem jeziku/dialektu
  • prepoznava  potrebe otrok pri vključevanju v okolje in jim pri tem pomaga
  • v sodelovanju s starši in strokovnimi delavci vrtca pomaga otrokom pri preseganju jezikovnih ovir
  • sodeluje s strokovnimi delavci pri izboru in uporabi učnih pripomočkov in gradiv
  • sodeluje s strokovnimi delavci pri razreševanju vzgojnih odstopanj romskih otrok v vrtcu
  • sodeluje pri negi otrok in navajanju otrok na osebno higieno
  • spodbuja otroke k aktivnemu vključevanju v skupino, sodelovanju na prireditvah, igrah in drugih dejavnostih v organizaciji vrtca ter aktivno sodeluje pri izvedbi
  • spodbuja vključevanje romske kulture v proces dela v skupino
  • sodeluje pri izdelavi dvojezičnih obvestil, vabil, gradiv ipd.
  • spremlja otroke na organiziranih dejavnostih izven vrtca
  • obvlada različne oblike komuniciranja in jih ustrezno uporablja
  • uredi prostor za različne učne dejavnosti
  • pri delu zna upoštevati otrokove interese in potrebe
Izvede aktivnost v vrtcu (po izboru komisije):
  • načrtuje aktivnost in pripravi prostor  
  • pripravi in uporabi sredstva, gradiva in pripomočke ter opiše njihovo vlogo v vzgojnem procesu in jih uporabi
  • predstavi možnosti uporabe sodobne informacijsko- komunikacijske tehnologije
  • opiše svojo vlogo v timu s sodelavci
  • spodbuja multikulturnost/različnost, sožitje in premaguje predsodke
  • opiše, kako bi otroke spodbujal k aktivnemu vključevanju
  • predstavi pomen in vlogo vrtca pri otrokovem razvoju
  • že oblikovanemu gradivu doda romsko/slovensko besedilo
  • opiše, kako sodeluje/komunicira pri vzgojnem delovanju, racionalno uporablja energijo, material in čas
  • spodbuja zdrav življenjski slog
  • ovrednoti, utemelji in pripravi poročilo o izvedeni aktivnosti
sodeluje pri delu z otroki v osnovni šoli
  • komunicira v slovenskem in romskem jeziku/dialektu
  • pri pouku in drugih šolskih dejavnostih pomaga učencem pri premagovanju jezikovnih in drugih ovir
  • navaja učence na opravljanje domačih nalog in jim po potrebi pomaga
  • ugotavlja potrebe otrok v zvezi z njihovim vključevanjem v šolsko okolje in jim v sodelovanju s starši in strokovnimi delavci šole pri tem pomaga  
  • spodbuja vključevanje in aktivno sodelovanje romskih učencev pri pouku
  • s strokovnimi delavci sodeluje pri reševanju vzgojnih odstopanj romskih otrok
  • sodeluje pri izdelavi dvojezičnih obvestil, vabil, gradiv ipd.
  • sodeluje pri vključevanju romske kulture v šoli
  • spodbuja otroke k aktivnemu vključevanju in sodelovanju na prireditvah, dnevih dejavnosti, v šolah v naravi in ob drugih dejavnostih v organizaciji šole ter pri tem sodeluje
  • sodeluje pri pripravi in organiziranju počitniških dejavnosti v okviru šole
  • sodeluje pri pripravi in izvedbi različnih aktivnosti v romskem naselju
  • razvija otrokove učne in delovne navade
  • spodbuja otroke na vsakodnevno izvajanje osebne higiene
  • navaja otroke na namensko uporabo materialov, šolskih potrebščin in odnosa do lastne in tuje lastnine (npr. razvija skrb za šolske potrebščine in pripomočke za delo ter odgovornost zanje)
  • obvlada različne oblike komuniciranja in jih ustrezno uporablja
  • pozna ureditev osnovnošolskega izobraževalnega sistema
  • upošteva pravila hišnega reda in razume aktivnosti vzgojnega načrta šole
  • uredi prostor za različne dejavnosti v šoli
  • razume pomen in namen različnih oblik dejavnosti, izvajanih v okviru šole
Izvede aktivnost v osnovni šoli (po izboru komisije):
  • načrtuje aktivnost in pripravi prostor  
  • pripravi in uporabi učna sredstva, gradiva in pripomočke ter opiše njihovo vlogo v vzgojno-učnem procesu
  • opiše svojo vlogo v timu s sodelavci
  • spodbuja multikulturnost/različnost, sožitje in premaguje predsodke
  • opiše kako bi učence spodbujal k aktivnemu vključevanju
  • predstavi pomen in vlogo šole pri razvoju otroka
  • že oblikovanemu gradivu doda romsko/slovensko besedilo
  • opiše, kako sodeluje/komunicira pri vzgojnem delovanju
  • predstavi, kako zagotavlja kakovost opravljene naloge/aktivnosti
  • racionalno uporablja energijo, material in čas
  • spodbuja zdrav življenjski slog
  • ovrednoti, utemelji in pripravi poročilo o izvedeni aktivnosti v šoli

Opiše, kako pomaga otrokom pri (domači) nalogi
  • prebere nalogo, jo razloži in reši
  • opiše svojo vlogo pri učenčevi učni pomoči
  • našteje in na kratko opiše korake učnega procesa
  • opiše pomen in cilje (domačega) učenja in (domačih) nalog
  • našteje in razloži pomen prostočasnih aktivnosti
  • racionalno uporablja energijo, material in čas
  • spodbuja zdrav življenjski slog
  • ovrednoti, utemelji in pripravi poročilo o izvedeni aktivnosti v šoli
  • predstavi možnosti uporabe sodobne informacijsko- komunikacijske tehnologije
  • zagotavlja kakovost izvedbe

Predstavi dneve dejavnosti v šoli
  • našteje dneve dejavnosti v šoli
  • za eno od njih opiše potek/način motiviranja romskih učencev za udeležbo in pri tem upošteva in spodbuja pomen multikulturnosti
  • opiše svojo vlogo pri spodbujanju učencev za udeležbo
  • racionalno uporablja energijo, material in čas
  • spodbuja zdrav življenjski slog
  • pripravi poročilo o izvedenem dnevu dejavnosti
  • predstavi možnosti uporabe sodobne informacijsko- komunikacijske tehnologije
sodeluje z romskimi starši in z otrokovimi skrbniki
  • pomaga staršem oz. skrbnikom in strokovnim delavcem šole/vrtca pri komunikaciji
  • komunicira s starši oz. skrbniki v slovenskem in romskem jeziku/dialektu
  • spodbuja romske starše oz. skrbnike k sodelovanju s šolo/z vrtcem
  • motivira otroke in starše oz. skrbnike za redno prihajanje otrok v vrtec/šolo
  • spodbuja načrtno  vzgojo in izobraževanje za nadaljnje življenje in pridobitev poklica
  • motivira starše oz. skrbnike, da se udeležujejo organiziranih vrtčevskih/šolskih dejavnosti
  • sodeluje pri pripravi srečanj za starše oz. skrbnike
  • sodeluje pri seznanjanju staršev o dogajanjih v šoli in jim posreduje informacije, potrebne za medsebojno sodelovanje
  • pridobljena mnenja in predloge staršev oz. skrbnikov posreduje strokovnim delavcem šole/vrtca
  • pomaga pri osveščanju staršev o pomenu zdravega življenjskega sloga
  • starše seznanja s pomenom domačega učenja za napredek otrok pri šolskem delu
  • po potrebi nudi pomoč staršem oz. skrbnikom in otrokom pri vključevanju v aktivnosti različnih organizacij
  • obvlada pisno in ustno komunikacijo v slovenskem in romskem jeziku/dialektu
  • spodbuja starše, da navajajo otroke na učenje doma
  • pozna pomen vseživljenjskega učenja
  • razume pomen prostočasnih aktivnosti za razvijanje zdravega življenjskega sloga
Opiše komunikacijo z otrokovimi starši oz. s skrbniki in šolo
  • prebere vabilo in ga predstavi
  • v romskem jeziku/dialektu pove, kako bi starše oz. skrbnike romskih otrok motiviral za udeležbo in jim predstavi dnevni red
  • predstavi pomen udeležbe na roditeljskih idr. sestankih
  • opiše načine komunikacije z otrokovimi starši oz. s skrbniki in šolo
  • pregleda in predstavi nekaj pravil šolskega reda
  • našteje in pripravi pisne informacije, ki jih potrebujejo otrokovi starši oz. skrbniki (npr. ob vstopu otroka v šolo, obvestila ob dnevih dejavnosti …)
  • pove, katere informacije iz romskega okolja bi prenesel strokovnim delavcem šole oz. vrtca
  • naredi nabor vsebin, ki jih je po njegovem mnenju potrebno prenesti romskim staršem (predavanje za starše, pogovori ipd.)
  • pripravi in pove pomen zabeležke o pogovoru z otrokovimi starši ali obisku romske družine v naselju
  • pripravi načrt izvedbe prostočasnih dejavnosti v naselju
  • predstavi možnosti uporabe sodobne informacijsko- komunikacijske tehnologije
  • racionalno uporablja energijo, material in čas
  • spodbuja zdrav življenjski slog

12. Literatura, strokovno gradivo

  • Ustava Republike Slovenije (65. člen).
  • Zakon o romski skupnosti v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 33/07).
  • Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 16/07 – uradno prečiščeno besedilo, 36/08, 58/09, 64/09 – popr., 65/09 – popr., 20/11, 40/12 – ZUJF, 57/12 – ZPCP-2D, 47/15, 46/16, 49/16 – popr. in 25/17 – ZVaj).
  • Zakon o vrtcih (Uradni list RS, št. 100/05 – uradno prečiščeno besedilo, 25/08, 98/09 – ZIUZGK, 36/10, 62/10 – ZUPJS, 94/10 – ZIU, 40/12 – ZUJF, 14/15 – ZUUJFO in 55/17).
  • Zakon o osnovni šoli (Uradni list RS, št. 81/06 – uradno prečiščeno besedilo, 102/07, 107/10, 87/11, 40/12 – ZUJF, 63/13 in 46/16 – ZOFVI-K).
  • Zakon o izobraževanju odraslih (Uradni list RS, št. 110/06 – uradno prečiščeno besedilo in 6/18 – ZIO-1).
  • Nacionalni program ukrepov Vlade RS za Rome za obdobje 2017?2021 (področje izobraževanja).
  • Strategija vzgoje in izobraževanja Romov v RS (2004, dopolnjena v 2011).
  • Štrukelj, Pavla: Tisočletne podobe nemirnih nomadov ? Zgodovina in kultura Romov v Sloveniji. Družina, Ljubljana, 2004.
  • Evropa, Slovenija in Romi: zbornik referatov na mednarodni konferenci v Ljubljani, 15. februarja 2002. Inštitut za narodnostna vprašanja, Ljubljana, 2002.
  • Bohte, Irena in Žagar, Nada (ur.): Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje (UVRVI) – zbornik projekta. ZIK Črnomelj, Črnomelj, 2011.
  • Brezovar, Darja in Gašperšič, Marjeta (ur.): Uspešno vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje II (UVRVI II) – zbornik projekta. Ljudska univerza Kočevje, Kočevje, 2012.
  • Baranja, Samanta: Amari čhib/Naš jezik - Slovnica prekmurske romščine. Pedagoški inštitut, Ljubljana, 2013.
  • Romani čhib II = Romski jezik II. Zveza Romov Slovenije, Murska Sobota, , 2006.
  • Jager, Jerneja in Baranja, Samanta: Katalog literature, ki prispeva k jezikovnemu razvoju otrok Romov. Pedagoški inštitut, Ljubljana, 2015.  
  • Periodične publikacije in mediji:
­-romski radio Romic
­-časopis Romano Them (Zveza Romov Slovenije)
-romska radijska oddaja Naše poti (Radio Slovenija)
­-romska televizijska oddaja So vakeres?/Kaj govoriš? (RTV SLO)

13. Delovna skupina za pripravo kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti

  • Meta Gašperšič, Razvojno-izobraževalni center NM
  • Jasna Ignjatič, OŠ Bršljin
  • Irena Fišter, OŠ Bršljin
  • dr. Natalija Komljanc, Zavod RS za šolstvo
  • mag. Marta Novak, Zavod RS za šolstvo, OE NM
  • Alenka Pavlovec, MŠŠ
  • dr. Vera Klopčič, Inštitut za narodnostna vprašanja
  • Mitja Bulič,
  • dr. Tatjana Vonta, Pedagoški Inštitut
  • dr. Suzana Čurin, Ministrstvo za kulturo
  • mag. Irena Hlača, OŠ Šmihel
  • Nada Krašovec-Klančar, CSD Metlika
  • Alan Jurakovič, Pomurski zavod za izobraževanje in raziskave Murska Sobota
  • Goran Serec, RRA Mura
  • Petar Brezić, SPTŠ Murska Sobota
  • Ludvik Sukič, SPTŠ Murska Sobota
  • Jožef Škalič, OŠ Kuzma
  • Drago Šiftar, Mestna občina Murska Sobota
  • mag. Nada Žagar, ZIK Črnomelj
  • Anton Hudorovac, R. S. Črnomelj
  • Danica Ošlaj, MDDSZ
  • Maja Vižin, Urad vlade RS za narodnosti
  • Tjaša Plohl, Urad vlade RS za narodnosti

Koordinacija pri pripravi kataloga poklicnega standarda:
  • Barbara Velkov, CPI

Koordinacija pri pripravi kataloga poklicnega standarda:
  • Bojana Sever, CPI

14. DELOVNA SKUPINA ZA PRIPRAVO REVIZIJE KATALOGA STANDARDOV STROKOVNIH ZNANJ IN SPRETNOSTI
  • Dženi Rostohar, OŠ Leskovec pri Krškem
  • Barbara Kejžar, CŠOD
  • Milena Petek, CŠOD
  • Lilijana Štefanič, Občina Kočevje
  • Darja Brezovar, OŠ Bršljin
  • Marjeta Gašperšič, RIC Novo mesto

Koordinacija pri pripravi revizije kataloga:
  • mag. Barbara Velkov Rozman, CPI

tiskalniku prijazno - izvoz v MS Word